Monday 15 June 2015

Awak nak jadi apa?

Hospital---again.

Harini jumpa sorang adik lelaki yang sangat baik dan sopan santun. Tak silap aku dia ni baru darjah 5 ke 6. Gitulah. Datang emergency sebab cirit-birit dan demam. Ibu dia cerita masa dia sampai emergency tu mata macam dah tenggelam. Nasib baiklah ibu dia datang emergency.

Aku kagum jugak dengan budak ni sebenarnya, dia boleh ingat nama ubat yang dia amik. Aku yang medical student ni pun boleh taktau ubat apa untuk constipation. haha =.=. Tapi dia takleh jalan sebab ada spina bifida masa kecik. Dah pergi surgery, tapi still under physiotherapy lagi. Selama ni pergi mana-mana pun naik kerusi roda. Alhamdulillah ibu dia cerita kat sekolah kawan dia semua baik-baik. Cikgu pun banyak menolong.

Masa aku periksa kaki tangan dia--aku tanya dia.

"Dik, besar nanti nak jadi apa?"

"Nak jadi doktor."

terdiam. senyum.

entah. aku tak tahu nak cakap apa. tetiba aku rasa dalam mulut aku ada emas.

takkan aku nak cakap....
"takpayah la dik". Tapi dalam masa yang sama aku jugak taknak la dis-encourage dia.

"Belajar rajin-rajin. In sha Allah awak boleh. Semoga Allah permudahkan perjalanan awak"

senyum. letak tendon hammer.

Budak tu senyum. 

Dik, kau ni akak tengok baik sangat orangnya. Tapi belajar medic ni tak senang. Akak doa kau berjaya dik. Semoga semangat kau kuat (:

No comments:

Post a Comment